Protestantse Gemeente Assendelft

Kerkgebouw Kerkgebouw
Voor de geschiedenis van het kerkgebouw:  hier
Voor meer foto's: kerkfotografie

De bakstenen zaalkerk en toren uit 1894, gelegen op een terp, zijn een voorbeeld van laat 19e eeuwse hervormde kerkbouw. Architectonisch interessant is vooral het houten gewelf.

De belangrijkste wijziging aan het kerkgebouw betreft het interieur. In 1962 werd de vijf traveeën grote kerkruimte door een tussenwand in tweeën gedeeld. De twee oostelijke traveeën werden gereserveerd voor kerkelijk gebruik, terwijl de drie westelijke vakken als opslag en werkplaats aan de orgelbouwer Flentrop werden verhuurd. Op een nieuw gecreëerde verdieping werd een nieuwe kerkzaal gemaakt, bereikbaar via een nieuwe, brede bordestrap.

Het orgel, eveneens uit 1894, is gebouwd door fa. Bakker & Timminga uit Leeuwarden. In 1999 is het grondig gerestaureerd door Flentop Orgelbouw.